lauantai 24. joulukuuta 2016

Partakone miehelle.. Mikä on oikea kone?

Tämä tulee näin joulun aikaan vähän myöhässä niille, jotka ovat lahjat jo hankkineet. Ja mahdollisesti antaneetkin.

Mikä on oikea partakone miehelle. Höylä, sähkö, veitsi? Onko sellaista edes olemassa? Tätä miettii moni ennen joulua. Onhan parran ajo yksi riitti valtaosalle miehistä. Jos ei päivittäin niin ainakin useamman kerran viikossa.

Allekirjoittanut on käyttänyt lyhyen elämänsä aikana niin höyliä, philipsin kolmeteräisiä kuin braunin verkkoterällä olevia koneita. Braunillakin on itse asiassa kahta eri mallia. On ns niittoteräistä ja ilman tätä "niittoteerää". Niittoterällä tarkoitan teräverkon puolivälissä olevaa teräosaa, joka hoitelee pitkät karvat. Tästä täytyy braunin puolustukseksi sanoa että jos on kokeilut yhtä braunin konetta, jossa tätä keskimmäistä terää ei ollut, kannattaisi sitä kokeilla myös keskimmäisellä terällä olevaa.
Braunin "niittoterällä" oleva kone. Huomaa rajausterä alla. Koneessa on taittuva ajopää.


Philipsin kolmeteräisissä ja braunin koneissa on molemmissa saatavilla mallit, joissa terät tai teräverkko hakeutuvat nivelten avulla parhaaseen leikkuuasentoon ihoa vasten. Kaikissa edullisimmissa malleissa tätä toimintoa ei ole.

Parran ajo ei ole ihan yksioikoinen juttu. Naiset ovat huomanneet sääriä, niiden välistä ja kainaloista ajellessaan että mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi itselle. Karvoja on monenlaisia. Jos karvoja itse asiassa katsoo tarkemmin, valtaosa on vaaleita(ohuita), punertavia, ruskeita tai mustia (paksuja). Allekirhoittaneella parta koostuu näistä kaikista. Ja etenkin mustat karvat ovet niitä, jotka aiheuttavat ongelmia philipsin ja braunin kanssa. Lähinna ongelma on ihoa pitkin kasvavat karvat, jotka eivät lähde vaikka konetta miten painaa tai pyörittää. Tämän takia joskus on pitänyt turvautua rajausterään, mitä muuten valtaosassa philipsin koneita ei ole. Jos höylää ei matkalaukusta löytymään, on tuloksena aika räävittömän näköinen ajotulos. Toki tämän voi estää ajamalla päivittäin. Mutta aina se ei kiireen tai muun takia ole mahdollista. Ja ainakin minulla parrankasvu vaihtelee päivästä toiseen. Toisina päivinä sänki puskee selvästi ja toisina ei.
Philipsin "lift and cut" kolmeosainen ajopää


Molemmat valtamerkkien valmistajat ylistävät ajopäitään ja niiden jälkeä. Philipsillä on laser kirjoitetuin kirjaimin maininta "lift and cut". Braunilla kehutaan tarkkuutta. Kun molemmissa koneissa on uusi terä, molemmat leikkaavat lähes höylän veroisesti. Mutta. Kun terä on ollut käytössä jonkin aikaa, tulos on edelleen hyvä. Mutta braun vain leikkaa nopeammin. Philips jää ajassa selvästi jälkeen. Muta jos aika ei ole niin justiinsa ja käyttää parranajoon geeliä tai vaahtoa, saa philips ihon tuntumaan kuin höylällä ajetulta.

Braunin ja philipsin suhteen, molemmilla valmistajilla on ns telakalla saatavia malleja. Telakka on siis huoltokeskus, joka lataa ja pesee koneen valmiiksi seuraavaa käyttöä varten. Allekirjoittaneella on ollut käytössään vain braunin huoltokeskuksella oleva malli, johon olin käyttökustannuksia lukuunottamatta tyytyväinen. Yksi alkoholikasetti kestää noin kolme...neljä kuukautta. Vuodessa niitä saa kulutettua siis kolmesta neljään kappaletta. Ja 2kpl paketti kustantaa 20€. Kuka arvostaa kustannuksia, kuka käytettävyyttä.

Philipsiin teriä ei ole saatavilla kaupasta juurikaan. Brauniin niitä löytyy. Molemmissa teräpakettien hinnat vaihtelevat noin neljästäkympistä kahdeksaankymmeneen euroa. Kun viimeksi kyselin omaan philipsiin terää, olisi samalla hinnalla saanut uuden koneen. Terien vaihtoväliksi suositellaan yksi vuosi. Mutta käytännössä joka päivä partansa ajava huomaa terän tylsymisen yleensä vasta vuoden jälkeen. Ja silloin ensimmöinen huomio on kun kone alkaa näykkimään. Eli sänki jää terään kiinni. Tästä systä itsellä on autosa philipsin kone (kyllä, ajan oartaa autolla ajaessa. Päivittäin autossa tulee istuttua minimissään kolme tuntia ja päivät venyvät välillä) jossa on tylsä terä. Jos ajon aikana on ajon tarve ja väsyttää, kipu on sitä luokkaa että se pitää hereillä. Ja tällaisella, tylsä teräisellä koneella ajaminen vaatii keskttymistä.

Kostealla iholla ei braunin terä toimi. Esim suihkun jälkeen, jos iho on yhtää märkä, ajo ei onnistu. Philips taas suorastaan rakastaa kosteutta. Ja tältä valmistajalta löytyy niin edullisia kuin kalliimmankn luokan koneita, joissa on vedenpitävät osat. Tippa parranajogeeliä ja vola. En siis ole Braunin vastaavaa vedenkestävää kokeillut.


Entäs ne höylät sitten?
Noin 20v sitten alkoi puskemaan markkinoille gilletten mach 2 koneita. Sitten tulivat kolmoset ja oliko ollut fusion. Muilla valmistajilla terien määrä on vaihdellut yhdestä viiteen. Gillette myy siis edelleen yksiteräistä ja oikealla partaterällä toimivaa konetta. Mutta toistaiseksi olen niitä löytänyt vain vain kirppareilta ja tyyliin ebaysta.

Höylistä on tullut kokeiltua kaikki mitä olen löytänyt. Parhaiten mieleeni on jäänyt s-ryhmän 12v sitten myymä "matador". Ristin tämän koneen "ninja parranajoksi". Terä oli uutena jo niin tylsä, että olisin astunut mieluummin naulaan kuin ajanut sillä naamani. Mutta koska olin menossa juhliin ja muuta ei ollut, otin vauhtia ja kokeilin kiskaista poskesta siinä toivossa että se ei sattuisi yhtään. Turha luulo. Terä otti korvan lehteen ja verta valui oikeasti ja paljon. Korvanlehdessä pari sentin viilto. Ja juhliin menin sänki naamassa.

Toinen hyvin mieleen jäänyt ja ilmeisesti etenkin naisilla suuren suosion saanut keltainen Bic yksiteräinen on myös jotain uskomatota. Kerran Jyväskylän mm rallissa totesin partakoneen akun tulleen tiensä päähän ja ostin silloiselta Nesteen huoltamolta näitä pussillisen ja pullon vaahtoa. Naama oli sen näköinen kuin olisi lentänyt ruusupensaan läpi asvalttiin.
Gilletten kaksiteräiset olivat ok koneita, kunhan ne vaihtoi usein ja ei tehnyt sivuttais liikettä. Kone lipsahti sivulle todella herkästi jos ajettava alue ei ollut terä keskellä vaan vähänkään reunassa.
Gilletten mach 3 koneet ovat jääneet mieleen iloisena yllätyksenä. Tiukalla budjetilla opiskelu aikaan vedi yhdellä terällä puoli vutta naamaa sileäksi. Mutta täytyy todeta että täysijärkisen hommaa se ei ollut. Ja kuuma pyyhe naamalla tai heti suihkun jälkeen ajo oli ehdoton.

Gilletten Fusio tuli muistaakseni 2007 huitteissa ja se on hyvä kone ajotuloksen suhteen, mutta pitkässä sängessä menee tukkoon kuten muutkin höylät. Mutta tekee kuten mainos lupaa: vähemmillä vedoilla.

Lidlin ja tokmannin Iisi merkkiset höylät on myös tullut kokeiltua. Iisi merkkinen ja kahden terän höylö oli surkein ikinä kokeilemani, vaikka antoikin ymmärtää ulkoisesti olevansa sukua Gilletten kaksiteräisille muovikoneille. Turha luulo. Posken sai kahden päivän sängellä otettua ja terä totaalisen tukossa.
Tokmannin Iisi, pari vetoa ja täysin tukossa


Lidlin koneet, etenkin mach 3 koneita muistuttavat, olivat positiivinen yllätys. Tehoa löytyy ja terä kestää yllättävän hyvin hintaisekseen.

Entäs ne partakarvat sitten? Höylällä ajettaessa olen saanut kuulla vuosia valituksia siitä että karvat on altaassa. Vaikka löydän vain yhden pienen haituvan nii se on kuulema täysi katastrofi. Sitten jos allas on täynnä hiuksia niin se on kuulema normaalia.. Mutta jonnekinhan ne karvat menevät.
Huoltokeskuksilla varustetut koneet tiputtelevat samalla tavalla karvoja. Ne pitää huuhdella joka tapauksessa pois altaasta. Ilman huoltokeskusta olevat koneet, sama juttu. Höylät, sama homma. Ikinä niistä ei eroon pääse.

Mitähän tässä antaisi loppujen lopuksi vinkiksi koneen ostoon? Katso mieheltäsi minkälainen parta hänellä kasvaa. Tumma (paksu) vai vaalea (ohut) ja kysy mieltymystä. Osalle miehistä saattaa toinen valtamerkkien ajopäistä aiheuttaa polttelua parranajon jälkeen ja siihen ei auta edes Mennen merkkinen partavesikään. Jos kone pitää pystymetsästä lähteä ostamaan niin sanoisin Braunin keskiteräistä paksupartaisille varmemmaksi. Ja ohuille Philipsiä. Mutta kyselkää mieltymyksiä. Tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta. Valitettavasti. Mutta paksupartaisena suosittelen Braunia. Ja naamaan mukautuvalla ajopäällä. Se helpottaa (nopeuttaa) ajoa kuitenkin.

Tunnisteet: , , , ,

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu