lauantai 20. toukokuuta 2017

Ruuveja tiellä

Tubeles paikka - pelastus vai ei?


Moni on varmasti joskus törmännyt tilanteeseen missä matka päättyy tai ei pääse edes alkamaankaa kun rengas on tyhjentynyt.
Omasta mielestä se pahin mahdollinen kombinaatio on kun kyydissä on kuljettajan lisäksi vain lapsia. Ja jos lapset ovat vielä ikähaarukaltaa tyyliin 9kk...5v ja niitä on kolme kappaletta niin siinä on hyvät keinot tarpeen.

Jos renkaan mielii paikata tien päällä niin on hyvä tietää pari asiaa. Ensinnäkin ajaminen renkaalla, joka on tyhjä, tuhoaa renkaan reunat totaalisesti todella nopeasti. Ja siinä vaiheessa kun renkaasta kuuluu lumpsuttava ääni, se on yleensä jo niin tyhjä että pienikin matka tuhoaa sen ja sitä ei voi enää korjata.

Eli jos huomaat auton kallistuvan oudosti suoralla tiellä, ilmanpaineen merkkivalo syttyy kojelautaan ym niin aja sivuun ja tarkista tilanne. Motarilla tämä tietenkään ei lain mukaan ole sallittua ja seuraavalle rampille yrittäminen voi päättyä sekin siihen kun renkaan palaset sinkoilevat ympäriinsä.
Tympeä näky renkaassa.

Kun omasta autostani puhkasi edellisellä kerralla rengas, kerkesin vain ajattelemaan että auto on jotenkin kallellaan, pitää pysäyttää ja samassa alkoi lumpsuttelu kuulumaan. Kun aloitin jarrutuksen, ensimmäinen renkaasta irronnut kappale kopsahtikin jo lolasuojaan. Ja renkaasta oli käytännössä revennyt koko kylki palasiksi ja siinä ei mitään ollut enää tehtävissä. Kevytmetallivanteella luultavasti myös vanne olisi ottanut itseensä, mutta teräsvanteen reuna silottui hiekkapaperilla rengasliikkeessä.

Jos renkaan sen sijaan on lävistänyt naula tai ruuvi, se on vielä ehkä pelastettavissa, paitsi jos osuma on renkaan kyljessä. Paikkausvaahdon saa unohtaa, jos reikä on ns avoin, eli suhisee selvästi kun kappale on siitä pois. Vaahto pystyy paikkaamaan ohuen kappaleen tekemän reiän, mutta esimerkiksi ruuvien tekemät reiät ovat yleensä jo niin isoja, että vaahdon saa unohtaa.

Mutta onneksi meillä on olemassa niin sanottu tubeles paikka, joskus myös kamelin ***kana tai piipunrassi paikkana tunnettu tuote. Saanut nimensä siitä että jossain välissä yleisin tuotemerkki oli kamelin kuvalla varustettu ja väri on sitä itseään. Ja piipunrassi muistuttaa myös ulkonäöllisesti tuotetta. Mutta olipa nimi mikä tahansa, tämä on osoittautunut varsin verrattomaksi tuotteeksi, etenkin jos olet alueella missä muuta apua ei ole saatavilla, kuten lapin kiviset sivutiet. Mainittakoon vielä että pakkasessa tämä tuote ei toimi enää varmasti, vaan lämmin tila olisi suotavaa. Tai ainakin jokin jolla lämmittää liimat, paikan ja rengasta.
Tubeles renkaan pikapaikka
Yleismallin paikkasarja, josta tarvitaan kumiliima

Paikkasarjoissa on monesti maininta että rengas tulee paikkuuttaa ammattilaisella ensitilassa, mutta ainakin omat paikat ovat huolella tehtynä kestäneet renkaiden lopun käyttöiän.

Kaveri joskus renkaansa paikkasi ilman kumiliimaa. Eli survaisi vain paikan renkaaseen lukematta ohjeita. Hän pääsi noin kilometrin matkan, kunnes rengas oli taas tyhjä ja tällä kertaa valitettavasti myös entinen. Tarina ei kertonut oliko hänellä liimaa mukana, sen verran vaitonainen hän kyseisestä asiasta oli. 

Paikkaus alkaa sillä että vieras esine paikannetaan ja poistetaan.
Pihdit olisivat kätevät. Mutta yleensä ruuvi lähtee kiertämällä.

Tämän jälkeen reiön reunat karhennetaan pakkauksessa olevalla terävällä raspilla. Pari ylös-alas vetoa riittää poistamaan myös vierasaineen reiästä.



Tämän jälkeen haarukka voidellaan paikkaliimalla, joka ei siis tule tubeles paikan mukana vaan pitää ostaa erikseen. Poikkeuksena on Bilteman paikkaussarja, jossa liiman liäsäksi on myös hiilidioksidi patruuna täyttöä varten.

Rengasliimaa levitellään haarukka työkaluun, jolla se levitelläänpaikattavaan reikään

Voitelun jälkeen puikko tuikataan pari kertaa reikään ja näin reikä on voideltu kumiliimalla.

Tämän jälkeen yksi tanko haarukkaan, voidellaan ympäriinsä liimalla ja se painetaan ilman pyörittämistä reikään noin 3cm matkalta.
Paikka-aine on voideltu kumiliimalla

Haarukka paikan kanssa työnnetään reikään, joka vaatii sitten voimaa jo jonkin verran. Älä kierrä puikkoa! Muuten paikka sotkeutuu puikkoon ja vetäytyy sen mukana ylös! Pieni nitkutteleva liike auttaa, mutta älä kierrä.

Kun haarukka paikan kanssa onsaatu reikään siten että renkaan ulkopuolelle jää aout 1...1,5 cm paikka-ainetta näkyviin, puikko vedetään suoraan ulos

Paikan pitäisi jäädä nätisti reikään. Puhdista puikko liimasta ja massasta ennen kuin laitat sen takaisin pakkaukseen.

Sitten puikko vedetään suoraan ylös ja vola. Anna kuivua muutama minuutti ja lisää ilmaa renkaaseen. Ja leikkaa ylimääräinen tupsu pois.

Ja se on siinä. Ainakin omalla kohdalla tuo paikkasarja on nyt pelastanut viimeisen puolenkymmenen vuiden aikana 3/4 tapauksessa. Ja renkaassa on ollut niin pop niittejä, nauloja kuin ruuvejakin. Ja mikä tässä on yllättävintä, ajan ihan yleisillä teillä. Mistä lienevät aina renkaaseen tiensä löytävän. Tästä syystä olen sen verran muita autoilijoita ajatellut että aina jos näen naulan tai ruuvin, poimin sen talteen ja heitän lähimpään roskikseen. Verokarhu saattaa tätä pitää kiusantekona, mutta ympäristö kiittää. 

Ympäristöön viitaten, nythän oli Michelin rengasvalmistaja antanut lausunnon että renkaat kannattaisi ajaa 1.6 mm kulutuspintaan asti. Itse olen ne tähän pisteeseen ajanut, mutta silloin on hyvä muistaa että vesiliiron vaara on todellinen. Ja ajonopeutta saa reippaassa sateessa pudottaa hyvinkin helposti 100 km/h alueellakin 60 km/h ettei auto lähde rankkasateessa luistelemaan uriin kertyvässä vedessä.

Tunnisteet: , , , ,

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu