sunnuntai 7. lokakuuta 2018

Vw webaston nollaus ilman kelloa

Monessa Vag konsernin autossa on esiasennettuna webasto. Olin hieman yllättynyt, kun Englannissa asuva tuttu kertoi myös hänen VW Golffissaan tällaisen olevan. Ilmeisesti nämä eivät ole vain pohjoiseuroopan juttuja.

Yleensä tuo webasto on tyypiltään TT-V ja sen olemassaolosta kertoo konepellin alta löytyvä tarra. Kahdessa aikaisemmassa autossani tarra on apukuskin puolella, heti konepellin etureunan alle jäävässä osassa. Tarkennetaan vielä,että ajovalon lähellä.

WV on tehnyt webaston käytön siitä idioottimaisesti, että se tarjoaa sitä päälle heti kun ehdot täyttyvät. Tunnettuja ehtoja ovat moottorin lämpötila alle +60 astetta, ulkoilman lämpötila alle +5. Valitettavasti tämä aiheuttaa harvinaisen usein turhia käynnistyksiä ja webaston karstoittumisen tukkoon. Tämän jälkeen liekki ei syty ja muutaman kerran jälkeen webasto lukitsee itsensä. Tämän jälkeen paluuta ei jälleen ole, ennen kuin tehdään temppu terävä. Toki tämän voi teetättää merkkihuollossakin, mutta Kuopissa lukituksen poiston hinnat olivat alkaen 40€, aina 75€ asti. Eikä kukaan antanut takuuta jos webasto lukkiutuu pian uudestaan.

Jos webasto on mennyt lukkoon, se lukitus pitää avata ennen kuin laite uudestaan edes yrittää käynnistyä. Webaston huolto-ohjekirja kertoo, että se onnistuu joko webaston ohjelmalla tai kellolla. Mutta se ei kerro, miten se tehdään ilman kelloa. Joskus tämä onnistuu vikakoodinlukijalla, mutta ei aina. Jos koodinlukijalla nollaat kodit, se saattaa ilmoittaa että nollaus on suoritettu, mutta kun luet koodit uudelleen, sieltä löytyvät "No Flame" ja "device locked" + mahdollisesti muita koodeja. Jos muita webastoon liittyviä koodeja löytyy, on ne totta kai korjattava. Ne saattavat olla syitä lukkiutumiseen.
 

Aux heater -valikko auton CAN väylästä luettaessa
Read codes ja erase codes
Ilman kelloa lukituksen poisto tapahtuu seuraavasti;

Kylmällä moottorilla, kun ulkolämpötila on noin 0 astetta (auton tietokoneen pitää nähdä tämä! Jos ajat autonlämpimästä tallista ulos, tämä ei toimi)

- Avaa konepelti ja poista sulakerasian päältä suojamuovi. Aukeaa takalaidasta olevila hakasilla ja sitten vetäisemällä eteen ja ylös.

Paikanna sulakerasia

- Paikanna 20 amppeerin sulake, tässä nykyisessä volkkarissani sulakerasia on varsin pelkistetty, Touranissa se oli täynnä sulakkeita, mutta 20 A sulake muistaakseni oli samassa paikassa.

paikanna 20 A sulake

- Poista sulake, odota noin 3...5 sekuntia, laita sulake paikalleen.
- Käynnistä moottori (tämä antaa webastolle käynnistyspyynnön) ja anna käydä tyhjäkäynnillä
- Irroita sulake uudelleen, odota noin 3...5 sekuntia, laita sulake paikalleen.

Toista tarvittaessa kahdesti. Varmin merkki käynnistyksestä on savu, joka tulee auton alta. Webaston ääni peittyy usein moottorin käyntiäänen alle.

Jos käytössäsi on vikakoodin lukija, voit vielä edellisen sulaketempun jälkeen nollata koodit kerran. Viimeistään tämä on lukituksen poistanut. Joskus siis sulaketemppu tai koodinlukija eivät yksistään toimi. Syytä en tiedä miksi.

Jotta webasto saisi pitkän eliniän, kannattaa sen käyttöön kiinnittää huomiota. Puoliautomaattisessa muistaakseni on ECON painike, samaten automaattisessa. Tämän toiminnon käyttäminen estää webaston turhan käynnisttyksen ja onkin suositeltavaa estää käynnistys jos ajetaan lyhyttä, alle 20 min matkaa. Lyhyt käyttö nokeaa laitetta, eikä karsta kerkeä palaa vaan öljyyntyy. Tämä aiheuttaa yllättävän nopeasti lisää ongelmia.

Manuaalisella ilmastoinnilla olevassa mallissa tätä ECON toimintoa ei ole, joten ainoa tapa on poistaa sulake paikaltaan ja merkata esim valkoisella tussilla, että se löytyy taas talven tullen.

Jos webastossa on käyntiongelmia, kellollisessa webastossa voi puhaltimet ja lämmöt laittaa täysille ja antaa webaston poltella tunninkin ihan rauhassa. Jotta webasto pitäisi täyden tehon, vaati tämä touranilla ainakin sen -10...-15 astetta pakkasta. Lämpimämmällä kelillä webasto laski tehoa, mutta toki karsta paloi, koska seuraavat viikot se toimi taas ongelmitta.

Ilman kelloa tähän ei oikeastaan taas muuta apua ole, kuin käynnistää auto, antaa sen käydä tyhjäkäyntiä, laittaa puhaltimet kolmoselle, lämmöt tappiin ja avata ikkunoita hieman. Polttoainetta valitettavasti kuluu, mutta webasto puhdistuu edes vähän.

Ainakin allekirjoittaneella kellollinen webasto oli varustettu kiertovesipumpulla, tässä uudemmassa (kellottomassa) tätä kiertovesipumppua ei ole.

Tunnisteet: , , , , ,

4 kommenttia:

7. tammikuuta 2021 klo 7.05 , Blogger Unknown kirjoitti...

Kiitos paljon hyvistä ideoista. Itellä caddy maxi. Webasto toimi keväällä Ok. Kaukosäätimen patteri loppui kesän aikana. En saanut käytettyä laitetta kuin vasta nyt tällä viikolla. Kaukosäätimen (T-91) sain uudelleen koodattua. Sisätilan puhallin toimii, mutta ulkoa ei. Eli joku häiriö on olemassa. Karstaa tms. Kokeilen illalla noilla sun vihjeillä, josko auttaisi.

 
3. helmikuuta 2021 klo 22.26 , Blogger Unknown kirjoitti...

Tutkippas josko kiertovesipumppu ois tiltannu (webasto toimii muutaman sekunnin ja sammuu, koska luulee että vesi on lämmin, johtuen siitä ettei vesi kierrä)

 
24. joulukuuta 2021 klo 3.50 , Blogger Unknown kirjoitti...

Passatin webastossa on useampi vikakoodi, minkä takia ei käynnisty(lyö 3 vikakoodin jälkeen itsensä lukkoon). Koodit kun nollaa niin alkaa toimimaan, sisälle ei puhalla mitään, mutta kone lämpiää. Lisäksi se tekee uusia vikakoodeja kaiken aikaa ja pitäisi olla kokoajan nollaamassa koodeja. Onko tähän jotain vinkkejä millä saisi webaston toiminaan...

 
2. tammikuuta 2022 klo 14.23 , Blogger Nollatulos kirjoitti...

Mitä koodeja webastoon ilmestyy? Yleensä koodit poikivat jostain, joskus syynä voi olla huono akku tai hapettunut liitos.

Jos ohjaamo ei lämpeä, oli t1 (ainakin) korisissa touraneissa hauskuutena automaattisessa ilmastoinnissa säätöventtiili. Pitkää matkaa ajettaessa automatiikka käänsi vemttiiliä pienemmälle (ohjaamo oli lämmin). Lyhyessä ajossa venttiili pysyi täysin auki (ohjaamo kylmä, lämmöntarve suuri). Tämä tosin yleensä aiheutti kellolla käynnistäessä webaston ylikuumenemisen jos auto oli ajettu parkkiin pitkän matkan jälkeen ja autolle tullessa webasto oli hiljaa, mutta ohjaamon puhaltimet huusivat.

 

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu