maanantai 22. huhtikuuta 2019

VW tuulilasinpyyhkijät, kun ne jumittaa tai ei toimi




VW jumittavat tuulilasinpyyhkijät


Eipähän tässä ole tarkoitus tästä autoblogiakaan tehdä, mutta kerrankin sähköllä toimiva juttu ja ilmeisen yleinen ongelma, siispä olkaapas hyvät.

Siinä missä Suomessa on vanha autokanta, ei monikaan suunittelija ole osannut ajatella auton eliniän juurikaan ylittävän kymmentä ikävuotta. Näinpä ainakin omakohtaisella kokemuksella VW tuulilasinpyyhkijät alkavat kranaamaan noin 10 Vuoden ja 250 tkm iässä. Kiitos Boschin tekemälle moottori/vahteisto yhdistelmälle, oireita tästä ei juurikaan tule - ennen kuin ne pyyhkijät lakkaavat yks kaks toimimasta. Jos auton pesee painepesurilla, tähän ongelmaan voi törmätä seuraavana aurinkoisena päivänä, kun vesi alkaa haihtumaan sieltä liukulaakerin sisältä.

Ennakkovaroitus tekstiä lukevalle; Älä käytä vasaraa akselin irroittamiseen. Allekirjoittanut käytti, kierteet meni. Jälleen kiitos Lidlin laadukkaan halvalle kierresarjalle, joka pelasti päivän totaalisesti. Niille, jotka kierteen onnistuvat (myös) **ssimaan, se on M8 1,25mm nousulla, eli ihan perinteinen 8 mm pultti. Jos jostain syystä vasaraan kuitenkin päädyt, laita edes mutteri akselin suojaksi. Mutta akseli on sen verran kovaa terästä, että luultavasti kierteet korkkaa joko akselista tai mutterista.

Näitä pyyhkijöitä on kahta eri revisiota. Jos olette miettineet niitä ylimääräisiä reikiä siinä tuulilasin alla, on joissain autoissa ollut VW yhtymällä käytössä kahdella moottorilla oleva vaihtoehto. Allekirjoittaneen mielestä parempi. Tässä molemmat sulat nousivat sivulle pystyyn ja lumet oli huoltoasennossa luvattoman helppo ottaa tuulilasin ja konepellin välistä pois. Ilmeisesti tähän kahden moottorin malliin tympäännyttiin, olihan se herkkä ja toisen pyyhkijän jäädessä keskelle lasia, esti se täysin myös toisen toiminnan. Eli pattitilanne sinällään. Nyt uudemmassa mallissa (maksaa muuten marmoritiskillä about 630e) mekaaninen vivusto hoitaa ajoituksen. Ja takertelu ei halvaa välttämättä koko värkkiä. Toki, hyvällä yrittämällä jumissa olevassa vivustolla saa nivelet väljäksi. Ja silloin ei enää se kuuluisa kikka vitonen ja oheiset ohjeetkaan auta.

Ymmärtääkseni näissä VW vehkeissä olevat Boschin moottori pyrkii säilyttämään tietyn nopeuden. Jos pyyhkijä kohtaa vastusta, naamioi tämä ominaisuus suhteellisen hyvin alkavia vikoja. Ajetaan siis ikään kuin kaasu pohjassa jarrua vasten. Vasta kun moottori on vaarassa palaa, saattaa sisäinen suojaus katkaista virran. Allekirjoittaneella kahdesta autosta ei ole kertaakaan sulake palanut pyyhkijästä, syy jumiutumiseen on ollut joko rikkoutunut vaihdelaatikko pyyhkijän moottorissa tai jumiutunut akseli. Etenkin kaksimoottorisissa onkin pieni karhunpalvelus laistaa katolla olevien lumien puhdistusta. Jos lumet jarrutuksessa hyökkäävät tuulilasille ja pyyhkijä on päällä, voi pyyhkijän vaihteistolle heittää yleensä saman tien heipat. Niitä ei ainakaan viimeksi kysymällä enää saanut.. Että auvink, auvink.

Yksi allekirjoittaneelle korviin sattuneista oireista on (yksimoottorisella), että pyyhkijöiden käytön jälkeen ohjaamoon kuuluu jousimaista naksetta. Erään kerran myös kotipihassa tätä naksahtelua ihmettelin, mutta metallihan se siellä jännityksessä on. Tässä vaiheessa kun olisi rasvauksen tajunnut niin ei olisi tarvinnut kahta tuntia käyttää akselien poistamiseen paikaltaan. Saksasta muuten uusi vivusto jotain 30e huitteissa, jos ei viitsi askarrella.

Kaksimoottorisessa ensioire oli pyyhkijöiden kolahtelu yhteen. Jos pyyhkijöitä tarjoili vielä päälle, saattoi kuljettaja omaksi ilokseen seurata hetken aikaa miekkailun kaltaista esitystä. Lopulta se ehjä moottori muistaakseni hakeutui huolto-asentoon. Eli jäi terhakkaasti seisomaan pystyyn A-pilarin viereen. Tässä asennossa minulla ainakin jossain vaiheessa ne pyyhkijät ajon jälkeen olivat.

Mutta hommahan lähtee sillä perinteisellä että tuulilasin alta pitäisi pyyhkijänvarret saada pois. Laita lasiin teippi sulkien mukaisesti, sillä saat varret myöhemmin oikeaan paikkaan takaisin.

Tämän jälkeen ulosvetäjällä (onpa tuota 14mm lista-avaimellakin tullut ketutuksessa varret poistettua) napsautetaan pyyhkijänvarret nätisti irti.Tässä on kuitenkin mahdollisuus rikkoa, joten sijoita muutama euro edes siihen halvimpaan ja pienempään ulosvetäjään. Vinkki; alatukivarren ulosvetäjällä, sellaisella pienellä, on kuultu myös joskus käyneen tuurin myöten. Sellaisella siis, missä ei ole sitä leukaa, joka pusertaa tapin. Vaan pieni ruuvattava, ilman niveltä. Sopiiko pyyhkijään, riippunee auton mallista.


Tämän jälkeen otetaan se kumiluttero moottorin puolelta pois, jos teddykarva on tulipellissä vielä paikallaan, poistetaan myös se moottorin ja tulipellin välistä. Tämän jälkeen napsautetaan tuo tuulilasin alla oleva muovi ylös (josta pyyhkijän akselitkin tulee läpi), kannattaa reunasta lähteä varovasti nostamaan. Jos tuulilasilla on sontaa, kannattaa pyyhkäistä liinalla, että se ei mene uraan. Muovi lukkiutuu kynnellä uraan ja ei sinne tule menemään jos urassa on moskaa sisällä. Jos sitä siellä on, parhaiten se lähtee paineilmapistoolilla ja pölynimurilla auttamalla.

Tämän jälkeen viisi ruuvia, olikohan T20 tai T25 Touranissa, 10mm pultti Caddyssä. Nämä pois ja musta tulipelti lähtee pienellä kikkailulla pois. Nyt sinulla on näköyhteys tuulilasin alla olevaan onkaloon, jossa myös moottorin ECU majailee. 

Pyyhkijän onkalo, tässä yhdellä moottorilla oleva malli, on kiinni kolmella pultilla

Tarpeeksi monesti kun tämän tekee, porakone alkaa olemaan kiva apuri

Moottori kiinnittyy tulipeltiin pulttien lisäksi ohjaintapilla. Se kannattaa tarkastaa kos muuten vivusto ottaa tulipeltiin kiinni ja särkee vaihteiston.

Moottorin akseli kannattaa esim pistepuikolla merkata vivustoon. Voin sanoa että tuon kohdistaminen jälkikäteen syö miestä. Ite tyrkkäsin kaksi pistettä akseliin, keskipisteen molemmille puolille. Sitten viivottimella samaan linjaan vivustoon myös kaksi pistettä. Osui kerralla kohdilleen (kop kop). Moottorilta lähtevästä epäkesko akselista lähtee tuo vivusta tosiaan napsauttamalla irti. Siis tuo musta rinkula, jossa on metalli keskellä. Siitä *plop* vaan.

Akseli kiinnittyy lukkosokalla. Tai ei kiinnity, sokka estää akselia luiskahtamasta sisään. Sokan alla on prikka ja prikan alla O-rengas. Älä unohda osia.


Akselin kolon puhdistukseen en parempaa keksinyt. Ampuma.harrastuksen takia nurkista löytyi pyörimästä puhdistussarja, jossa oli 40 cal norsupyssylle tarkoitettu kupariharja. Kuten pölystä näkyy, oli irtotavaraa ihan riittävästi.

Dremelillä annettu messinkiharjaa. Hieman jos on kuppa taas syönyt. Tämän jälkeen vesivaseliini pintaan.

Vesivaseliini on loistava kaveri. Muuta ei tallista löytynyt niin MAG1 vaseliinia tuikkasin akselin varteen, koko pituudelta. Menee pakkasella todella jäykäksi, saahan taas nähdä miten käy. Kertokaa kommentteja muun merkkisistä.

Tämän jälkeen laiteltiin kaikki pakettiin. Siis kun molemmat akselit oli käyty läpi. Allekirjoittaneella akselit olivat tiukassa, edellisen illan kolmetuntinen ei riittänyt, yöksi MOS2 likoon ja seuraavana päivänä uudestaan. Tällöin pieni lämpö tosiaan teki ihmeitä.

Akselin suojana pitäisi olle muovinen "hattu". Jos tätä ei ole, vesi valuu akseliin ja aiheuttaa myöhemmin lisää ongelmia. Tässä Caddyssa juuri näin oli käynyt. Purkaamolta ostetuissa vivustoissa näitä hattuja voi vielä olla tallella, kannattaa soittaa ja kysyä. Jos se puuttuu, ei se heti ongelmia ole aiheuttamassa, että älä menetä yöuniasi. Tässäkin autossa varmaan vuosia puuttunut, ainakin vesivanan perusteella.

Akselin päässä oleva vivusto, jos se on muovisilla kupeilla, lähtee ihan vääntämällä ylös. Tämän jälkeen voitkin yrittää akselia poistaa kolostaan. Jos se pyörii nätisti, pyörittelevä liike ja veto riittää. Jos se on kuten alla olevassa kuvassa, 0,5m jatkovarsi ja käsivoimat eivät riittäneet edes 30 asteen kääntöön. Tällöin kannattaa kokeilla liottaa MOS2 öljyllä (molemmissa päissä on sitten O-renkaat, yläpäästä jos saat O-renkaan ylös, tästä saat hyvällä tuurilla rasvaa valumaan akselin vartta pitkin.
Jos akseli on oikeasti jumissa, hyödyttää MOS2 öjyn (tai ATF, hätätilassa mikä tahansa ei-juotava käy) lisäksi tieto, että kotelo on kevytmetallia, varsi terästä. Jos kuumailmapuhaltimella kuumentaa kevytmetallia, se laajenee jopa 2x enemmän kuin teräs sen sisällä. Tällä kikalla sai allekirjoittanut rasvan uimaan sisään.

Tämän jälkeen väännellään ja vedetään, kunnes akseli tulee ulos. Vääntämisessä voi käyttää apuna kiintoavainta/lista-avainta. Olisikohan 22mm ollut, mikä sopi akselin päässä olevaan vipuvarren pokkaukseen että sai väänneltyä rajusti.


Vivusto kannattaa testata ennen paikalleen pulttausta. Ohessa kuva sarjassamme "otat itse vastuun jos jotain särjet". MAF:n anturi on esim todella otollisella paikalla.

Koska Volkkari on kehittynyt vehje, ihan suoraanhan tätäkään ei pääse testaamaan, koska konepelti on auki. Pyyhkijät eivät ole käytettävissä jos pelti on edes tuulihaan varassa. Tätä varten pitää jälleen vähän kikkaille, jossa rautanaula on aivan loistava kaveri

Rautanaula painettuna pellin lukitussäppiin. Varoitus! Naula lähtee sitten ihan uskomattomalla voimalla kun lukko avataan konepellin vapautusvivusta! Katossa olevat lamput rikkoutuvat taatusti ja kasvoille tullessaan naula saattaa jopa upota nahkaan! ELÄ LEIKI TÄLLÄ!

Kun olet testannut pyyhkijät, jos kaikki on kohdallaan, pyyhkijät palautuvat normaaliin "kotona" asentoon. Eikä vivusto ota mekaanisiin rajoittimiin kiinni. En tiedä mitä tällöin tapahtuu. Toivottavasti suojaus pelaa.. Kun vivusto on palautettu kotona-asentoon, voit asentaa kaiken päinvastaisessa järjestyksessä paikalleen. Viimeistään tässä vaiheessa tajuat sen avun niistä teipeistä. Ja miksi moottorin akseli kannattaa merkata hyvin siihen epäkeskoon.

Periaatteessa vivustoa katsellessa (jos tuo moottorin akseliin tuleva keinuvipu, epäkesko, on siis kohdillaan) pitäisi pyyhkijöiden tehdä selkeä laidasta-laitaan liike. Moottori tekee pienen takaisin nykäisyn, tämä on osa VW:ssa käytössä olevaa sulkien säästö -toimintoa. Kaksimoottorisissa malleissa sulat saattavat liikahtaa ajoittain ylös "kotona" -asentoon ja vetäytyä sitten "lepo" -asentoon kun auto sammutetaan. Pieni hienous, joka estää sulan jäämistä vastakarvaan ja pitämästä kauhetaa meteliä sulan liikkeelle lähtiessä. 

Aseli, jossa hattu paikallaan. Huomaa kiiltävän uudet kierteet ;)

Lidlissä taannoin myynnissä ollut kierresarja

Jospa tästä saisi joku jotain apuja. Pikaiseen kirjoitettu artikkeli, pahoittelut siitä. Siistin jossain välissä tekstiä kun aikaa on.



Tunnisteet: , , , , ,

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu