sunnuntai 6. helmikuuta 2022

Auton muuttaminen E85 polttoaineelle

Tarkoitus ei edelleenkään ole luoda tästä auto blogia. Mutta toisaalta, fossiilivapaa energia puhuttaa monissa lähteissä. En voi väittää, etteikö tällä olisi osansa ollut jotain tekemistä tämänkin asennuksen kanssa. Mutta suurin syy oli oikeastaan bensiinin hinta. Kirjoitushetkellä 1,60e oli raja, jota enempää en aikonut murisematta bensiinistä maksaa. Ja tuo hinta tuli taannoin etelään ajaessa vastaan, joten pakko kait se nyt oli sitten jotain kehittää.

Osa autoista nielee E85 polttoaineen kohtuu kivuttomasti. Osa sytyttää taas vikavalot. Eikä omaa autoa tai sen käytöstä voi tietää, jos ei kokeile. Omat kokeilut aloitin tankkaamalla tyhjään tankkiin 5 litraa E85 polttoainetta ja 10 litraa 95 bensiiniä. Tällöin tankissa oli vanhaa jäljellä noin 12 litraa. Uusi seos siis oli kutakuinkin 22 litraa bensaa, 5 litraa e85:sta. Tietokone ei tästä ollut lämpimänä milleskään, polttoaineen rikastus normaalilla 95 bensalla on pyörinyt 5...7 prosentin huitteissa (Long Term fuel trim). Tuolla seoksella se näytti nyt 11%. Koska kylmästartit sun muut sujuivat, nakkasin sekaan 10 litraa lisää E85:sta. Tällöinkään ajossa ei muutosta huimannut, mutta tietokone rikasti jo 21%. Tietääkseni (voin olla myös väärässä) monissa nissanissa raja olisi 25, ennen kuin vikavalot syttyvät. Joten tätä pidemmäksi ei pääse tällä kikkailulla, jollei moottoriin tee muutoksia.

Mitä muutoksia sitten tarvitaan? No, ensimmäinen ongelma on auton vähäpäästöisyys. Lainlaatijan silmissä näihin vähäpäästöisiin moottoreihin ei muutoksia saisi, tai siis ei saa tehdä. Mutta teoriatasolla, polttoainetta pitäisi saada suhteessa enemmän, jos bensiinin tilalla käytetään enemmän etanolia sisältävää menovettä. 

Polttoaineen määrän lisäys tapahtuu helpoiten ruiskutusaikaa muuttamalla, pidentämällä. Mutta tässä törmätään nopeasti ongelmaan, ettei moottori enää käy oikein normaalilla bensiinillä. Paitsi jos lambda korjaus astuu kuvaan. Toinen vaihtoehto on muutaa ruiskutuspainetta, milloin saadaan enemmän tavaraa pienemmässä ajassa, saman kokoisesta reiästä. Kestävätkö liitokset, tuleeko muita rajoitteita, se onkin sitten niiden juttu ja voi muodostua ongelmaksi.

Micran labdasondi, mallia uusi



Markkinoilla on laitteita, jotka oletuksena antavat hitusen enemmän polttoainetta. Jättäen alkuperäiset säädön kuitenkin auton lambda anturille ja tietokoneelle, skaalaten polttoaineen syöttöä isommaksi, tavallaan siis mennään tietokoneen ohi ja otetaan käyttöön myös se -25% siitä trimmaus alueesta. Bensalla ollaan vahvasti miinuksella, etanolilla plussalla, seoksella jossain siinä välissä. Tämä on ihan toimiva ratkaisu, mutta... Ongelmallinen. Jos moottori on kylmä (meillä ei ole heti käynnistyksessä labdan antamaa korjausarvoa) ja/tai polttoaine tankissa vaihtuu. Ajamme esim kylmällä autolla tankille, tankkaamme, lyömme käyntiin ja kun polttoaine alkaa virrata, moottori alkaa yskiä ja saattaa sammua. Käyntiin? Ei välttämättä lähdekään enää, koska seokset.

Tai akku käy tyhjänä, jolloin tietokoneen muistissa olleet trimmaus arvot menetetään, jolloin esimerkiksi puhtaalla 85e polttoaineella pitäisi rikastaa se karkeasti noin 30% syötettävää polttoainetta. Seokset ovat tässä vaiheessa vähän enemmän kuin vähän sekaisin, eikä kylmäkäynnistys tule enää mitä todennäköisimmin onnistumaan, vaan lopputuloksena on luultavimmin märät sytytystulpat ja kävelyreissu. 

On myös laitteita, joissa pidennetty aika tehdään polttoaineen alkoholipitoisuuden perusteella, eli hallitusti. Tällöin voi toisaalta olla luottavaisin mielin, vaikka jokin edellä mainittu vahinko kävisikin, me olemme aika lähellä oikeaa seosta, minkä tietokone ja autonvalmistaja on ajatellut. Tekniikoilla on siis eronsa. Eikä liene tarvitse kysyä kumpi on varmempi?

Yksi polttoaineen määrän nostoon käytetty tekniikka on tosiaan myös polttoainepaineen muuttaminen, mitä on kuullut menestyksekkäästi autourheilun puolella käytettävän ja onpa tuota vakio autoissa nettikeskusteluidenkin perusteella tehty. Rata-autoilun puolella on käytössä säädettävät polttoaineen paineen säätimet, mitä normi autoissa ei ole. Mutta myös tietämystä, mitä ollaan tekemässä.

Projektin auto on Nissan Micra, vm 2001, johon asennetaan eFlexFuel etanolisarja.

Isoin kysymys oli totta kai oikeat liittimet. Auto on nissan, mutta tarjolla on myös Nippon liittimillä olevaa mallia. Loppujen lopuksi oikea liitin oli Nippon, eli sellainen siis. Sarjan lisäksi tiskiltä kaupattiin liitinsarjaa polttoaineletkuun, jolla anturin olisi saanut kiinni. Tietenkään juuri oikeilla letkuhalkaisijoilla olevaa liitintä ei ollut, joten se jäi hankkimatta. Letkua kyllä otin mukaan ja kasan letkuklemmareita.

Asennus oli yksinkertainen. Käytännössä polttoainepumpun sulake pois, auto käyntiin ja odotetaan että sammuu. Tällä purettiin polttoaineen paine, mikä on noin 2.4 baaria kyseisessä autossa. Vaikka suihkahtavan bensan määrä liitoksesta on pieni, kokemuksen syvällä rintaäänellä haluan välttää leimahtavaa polttoainehöyryä mahdollisimman paljon. Eikä se terveellistä ole hengitettynäkään.

Seuraavaksi polttoainesuodattimelta letku irti ja kiinni anturin lähtevään päähän. Uusi letku suodattimeen ja toinen pää taas anturin tulevaan päähän. Klemmareilla kiinni ja anturi sekä letkut huolella nippisiteillä auton konetilaan kiinni.

Johtosarja on varsin simppeli tässä sarjassa, mukana tulevat liittimet kootaan liittimien napaisuuden mukaan. Plussa plussaan ja miinus miinukseen ja suuttimille tulevat johdot liitetään johtosarjaan, johtosarja taas suuttimille. Johdot niputetaan jotenkin fiksusti. Idea on saada tärinät ja vapaalike pois, mikä voisi hiertää eristettä ja aiheuttaa kulumista. Hyvin simppeliä. Liian kireälle tai liian tiukkoja mutkia ei tietenkään pidä tehdä, vaikka se miten silmää hivelevää olisikin. 

Sitten eFlexiFuel ohjausyksikkö paikalleen. Sille löytyi moottorin tulipellistä söpö paikka. Liitokset kiinni ja lopulta vielä yksikön maajohto sisälokariin pultin alle akkunaparasvalla suojaten. Homma oli siinä, aikaa meni reilu tunti.

Kokemuksia:

Autossa oli -95 bensalla ajettaessa voimakasta nakutusta, mikä ei kyllä ole täysin hävinnyt tänäkään päivänä, vaikka muutossarja onkin autossa ollut nyt kolmatta vuotta kiinni. Maahantuojahan suositteli, tai suosittelee, -98 bensaa, mutta tämä johtuu suosituksesta bensapumpun kestävyyden osalta. Tämä tähän on tosin vaihdettu jo aikaisemmin, josta joku blogikirjoituskin löytyy menneisyydestä. Ironista sinällään, että tuo kyseinen pumppu on nytkin tietokoneen näytön yläpuolella, noin 30cm etäisyydellä. Ikään kuin muistona pakkasessa tehdystä remontista ja päänsärystä bensa huuruista. 

Kulutus nousi noin 30%, mikä oli odotettavissa, mutta samalla tuli myös selväksi että nousu ei ollut suora. Alkuun ainetta meni vähemmän, mikä ilmeisesti johtui tukkiutuneesta egr venttiilistä ja sen aiheuttamasta nakutuksesta, mitä nyt on arvailtu osittain avautuneeksi koska nakutus on vähentynyt huomattavasti normi bensalla. Nakutus muutti sytytystä, mikä heikensi polttoainetaloutta ja johti tavallisella bensalla kulutuksen nousuun, mikä taas näkyi etanolin nakutuskestävyyden myötä vähäisempänä erona kulutuksessa.

Auton käynnistys pakkasessa -15 onnistuu yleensä toisella startilla. Auto hörähtää käyntiin, mutta sammuu. Kovemmissa pakkasissa, jopa -30, käynnistys saattaa vaatia yli viisikin yritystä, mutta tätä voi helpottaa tankkaamalla tavallista bensaa.

Muutoskatsastus oli helppo tikki. Ajanvaraus asemalle, pakokaasutesti ja paperit käteen. Koska autosta sai mutosrahaa, trafin ohjeiden mukaan laput konttorille ja rahat tuli takaisin. Kiitos nykyisten bensanhintojen, muutossarja on maksanut allekirjoittaneen rahoilla itsensä takaisin jo heittämällä ja pitkästi plussan puolella. 

Säästö ei suurta ole ja suurimman säästön saavatkin paljon ajavat, tai paljon bensiiniä kuluttavilla autoilla ajavat. Kaverini omisti Crysler Voyagerin ja muutti tämän e85 bensiinille. Hänelle muutossarja oli kuin taivaan lahja, kuuleman mukaan auton saa imaisemaan 24 litraa 100km taajama-ajossa. Hänelle sarja siis tarkoitti säästöä isolla ässällä, noin 4,8e/100km. Ero bensalitran ja 98e bensan välillä on pysynyt aika pitkälti samana, siis suhteessa. Ei euromääräisesti. Tarkoittaen koko ajan säilynyttä noin 20 senttiä/litra säästöä, kun lasketaan kertomalla 1,3 e85 hinta verrattuna 98 bensan hintaan. Jos micra siis imee noin 5,5 litraa bensaa 100km matkalla, säästää e85 polttoaine noin 1,1e/100 km matkalla. Säästö ei tosiaan ole suuri, mutta paljon ajavalle sitä kertyy arvaamatonta vauhtia.

Lisäilen kuvia kunhan ne löytyvät. Puhelin rikkoutui ja ne ovat jossain, toivottavasti tallessa. Jos eivät, pitää ottaa uudet kun seuraavan kerran pellin aukaisen.




Tunnisteet: , , , ,

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu