sunnuntai 10. marraskuuta 2024

Aggregaatti, turha vai tarpeellinen?

Monesti kuulee miten pitäisi olla sähkökatkoksen varalle aggregaatti. Samat ihmiset valittavat sitten katkon aikaan miten sitä agregaattia ei ole ja pakasteet sulaa. On myös näitä maailmanlopun valmistautujia joille ei riitä vaikka olisi Loviisan VI reaktori takapihalla. Nyt on myös varavoima käyttöön saatavilla aurinkosähköjärjestelmiä akustoilla, jotka sitä virtaa katkon yhteydessä voivat tuottaa. Ja tämä on aika yleinen myyntiargumentti.

Aggregaatti.. Laite, jossa on monta hyvää ja huonoa puolta samassa. Hyvät puolet on totta kai se virran tuotto ja saatavuus. Mutta sitten alkaakin lista mitä kaikki eivät tule ajatelleeksi. 

Minne sijoitat aggregaatin?
Melu? Miten tuot sähkön sisälle? Polttoaine? Tarve? Huolto?

Polttoaine vanhenee ja ei ole mitenkään tavatonta ettei puoli vuotta seissutta laitetta saada käyntiin ilman polttoaineen vaihtoa. Osassa on saattanut kaasuttaja hartsittua tai polttoaineeseen kertyä vettä, joka on saattanut näinkin lyhyessä ajassa tehdä tuhojaan. Vastoin yleistä luuloa, polttoaine ei pysty sitomaan vettä vaan vesi kertyy tankkiin. On totta että etanoli sitoo vettä, mutta tämäkin vaatii että esimerkiksi autolla ajetaan, polttoaine siis vaihtuu ja näin vesi sekoittuu etanoliin ja palaa pois. Ruokalusikallinen vettä ei häviä ainakaan ruohonleikkurin tankista kovin helposti. Dieselistä nyt puhumattakaan, jossa käytetyt biokomponentit ovat öljyjä ja öljy ei vettä ime. Jos siis aggregaatin tai minkä tahansa polttomoottorikäyttöisen laitteen hommaa, on hyvä tiedostaa että satunnaisella käytöllä luvassa on vain ongelmia.

Mitä moottoreiden käyttöön tulee, moottorin palotapahtuman aikana osa palojätteestä päätyy öljyyn (4t moottorit). Myös bensiiniä ja dieseliä. Huohotuksessa syntyy myös vesihöyryä, joka kertyy moottorin sisäpinnoille. Jos omistat hybridi auton, luultavasti pääsit ajatukseen kiinni. Moottori on lyhyellä käytöllä vaarassa ruostua ja hapettua pilalle. Eikä agregaatit ja muut koneet tee tähän poikkeusta. Ne suorastaan rakastavat pitkiä käyttöjaksoja, kunhan laite muuten huolletaan säännöllisesti. 

Öljyt tulisi pienmoottoreissakin vaihtaa ajoittain, vaikka käyttöä ei olisi. Vuosi on hyvä väli ja vaihdon yhteydessä käyttää moottoria pidempi jakso, jopa tunti, joskin vuosi moottorin käyttövälinä on niin pitkä aika että sen laitteen voisi sanoa olevan siinä vaiheessa turha. Tästä syystä pensasleikkurit ovat aika hyvä esimerkki ja niitä on myytävänä toimimattomina paljon. Nykyisin tosin sähköiset ovat nämä korvanneet ja siinä mielessä sähköinen on huolettomampi, jos akulle on muutakin käyttöä ja se ei mätäne turhaan nurkissa.

Aggregaatti varavoimana ei ole ongelmaton. Kaksi pääsuuntaa aggregaateissa on inventteri ja avr. Avr, automated voltage regulation tahtoo sanoa automaattista jännitesäätöä. Tämä on hyvä asia kuormitettuna, mutta jos kuorma häviää, säätö tapahtuu myöhässä ja tuloksena on jännitepiikki. Yksikin työmaa on jäänyt mieleen missä sähkölaitteita paloi kymmenittäin ja lopulta selvisi syylliseksi sirkkeli. Sirkkeli hörppäsi sähköä (oli pehmoköynnistetty) mutta kun ainoa muu kuorma oli nippu latureita, oli vähän herran haltuun kestivätkö laturit ja muut laitteet sen jännitepiikin vai ei, mikä siis sirkkelin sammuttua seurasi. Tällaisessa käytössä inventteri on huolettomampi koska laite pyrkii vastaamaan kysyntään, eikä suinkaan säätele parametrejä toteuman mukaan. Tai säätää, mutta tapahtuma on sähköisestä näkökulmasta erilainen, vaikka samasta pistokkeesta se virta tulee käyttäjän näkökulmasta. Tästä päästäänkin hienoon ajatukseen nykyaikaiset "fiksut" kylmökoneet, kahvinkeitin ja agregaatti. Siinä vaiheessa kun kahvinkeitin halvalla avr agregaatilla päättää lopettaa keiton, saa luultavasti digitaalinen jääkaappi/pakastin sellaisen potkun nivusiin että taas pakkanen lämpeää ja isäntää hatuttaa ja kunnolla. 

Sitten se hyötysuhde. Pikaisella taulukkoarvoja (huipputeho/käyttöaika) lukiessa bensiinillä hyötysuhde jää sinne 17% hujakoille. Dieselillä puhutaan noin 30% hyötysuhteesta. Dieselillä tämän hetken dieselillä tulee kWh hinnaksi jotain 40snt. Bensiinillä jotain mikä saa ahdistuksen nousemaan. Yksi polttoainelitra sisältää energiaa karkeasti 12kwh. Sillä ei dieselilläkään paljoa ruokaa laitella, jos se pitää ensiksi sähköksi muuttaa. Paras tapa olisi ottaa lämpö talteen, mutta minne sellaisen määrän lämpöäkään varastoi? Jonnekin maalämpökaivoon, ehkä. Fiksua? Mene ja tiedä.

Aggregaatti alkaen 500€, aurinkosähkö/akusto alkaen 7000€ + asennus. On muuten siinä määrin kalliita kilowattitunteja luvassa että näiden hankinnalle on vaikea keksiä mitään perusteita jos katkot eivät ole jokavuotuisia ja oikeasti pitkiä. Pakkanen pärjää kuitenkin yli vuorokauden jos siellä on tavaraa ja sitä ei auo. Tuollainen edullinen akustokaan ei energiaa paljoa voi tallentaa ja jos siinä talossa on pistorasiassa kiinni mitään muuta kuin jääkaappi/pakastin, ilo on maksimissaan pari vuorokautta. Kiertovesipumput, oli älykäs tai ei, tykkäävät esimerkiksi viedä virtaa ihan mukavasti ja meidänkin talossa "älykkäät" inventteri pumput rohmuavat jatkuvana noin 200 watin edestä. Tämä tekee vuorokaudessa vajaa 5kWh sähköä. Jääkaappi/pakastin tyytyy vuorokaudessa (yksi laite) noin 1kWh tehoon. Akusto olisi siis hetkessä tyhjä ja käytännössä "turhan takia".

Että näin.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu